Karins TABATA

 

Hösten 2017

Måndagar        19.00       
Ny tid 18.00 (Gäller 25/9-4/12)           Vallhov, Sandviken

Tisdagar            17.50                  Hille, Gävle

Onsdagar          19.00                  Gullhjed, Järbo

Torsdagar         18.00                  Vallhov, Sandviken

Söndagar          19.00                  Hille, Gävle

TABATA trä    

INFO FÖR NYA I GRUPPEN

INGEN ANMÄLAN KRÄVS, DROP-IN

Kostnad: 40 kr (betalas kontant eller via swish)

TAG MED: vatten, något att ligga på, svettis handduk och ett gott humör.

MÅNDAGAR:
Sandviken, Vallhovsskolansgympasal, Vallhovskroken 15, snett bakom skolan.
Ny tid: 18.00 - 19.00 (Gäller 25/9-4/12)   (kom gärna 10 min innan, så vi kan dra igång i tid)

TISDAGAR:
Gävle, Milboskolan i Hille.
Ny tid: 17.50-18.55 (kom gärna 10 min innan, så vi kan dra igång i tid)

ONSDAGAR:
Järbo, Gullhedskolan
Kl: 19.05-20.10 (kom gärna 10 min innan, så vi kan dra igång i tid)

För att delta i Järbo önskas att man är medlem i Järbo IF.
Medlemskapet kostar 100 kr för vuxen och 50 kr för barn (upp till året man fyller 18 år.)
Avgiften betalas via bankgiro 599-9602 eller
swish 123 018 55 95. Kom ihåg att skriva namn och personnummer.

TORSDAGAR:
Sandviken, Vallhovsskolansgympasal, Vallhovskroken 15, snett bakom skolan.
Kl: 18.00-19.05 (kom gärna 10 min innan, så vi kan dra igång i tid)

SÖNDAGAR:
Gävle, Milboskolan i Hille.
Kl: 19.00-20.05 (kom gärna 10 min innan, så vi kan dra igång i tid)

TABATA trä    

 

Vad är TABATA?

TABATA är en intensiv intervallträningsform som är utformad, testad och framtaget av en professor vid namn Izumi Tabata.

Att träna TABATA är mycket effektiv när det gäller att öka sin förmåga styrkemässigt men även för att göra kroppen uthålligare.

TABATA intervallen består av 20 sek jobb och 10 sek vila, som upprepas 8 ggr. Totalttid per intervall är 4 minuter.

När man tränar TABATA med mig så använder du dig av din egen kropp som belastning.

Passet passar dig som är tränad men även för dig som känner dig otränad och vill komma i form. Om du är erfaren eller nybörjare spelar alltså ingen roll då du belastar och lägger upp passet utefter din egen förmåga.

Helst skall du försöka utmana dig med att jobba med en belastningsnivå på ca 80 % av din maximala förmåga i varje 20 sekunders intervall.

På mina pass så får du jobba med 8 st olika övningar som gör att du får anstränga hela kroppen. Du kommer få träna upp din styrka, din statiska uthållighet och även din kondition.

Skulle det vara så att du har begränsningar som gör att du inte kan göra alla rörelser så visar jag gärna dig någon annan rörelse som kan passa dig bättre.

Passet håller på strax över timmen.

Passet startar med 5 minuters uppvärmning, efterföljt av 8 st 4 minuters intervaller med ca 1 minuts vila emellan varje intervall. Sedan följer 9 minuters stretching och en 4 minuters skön vila, avslappning och återhämtning.

Roligt att veta är att:

4 minuters TABATA motsvarar 1 timmes löpning vad det gäller förbränning. (Förutsatt att man att belastar musklerna upp till 80% under hela 20 sek intervallet x 8.)

Frågor? Hör i så fall av er till mig.

För aktuell information om träningstider och ändringar gå med i facebookgruppen Karins TABATA, använd följande länk --->